Czynnik obyczajowo – prawny

Tereny płaskie i suche, rzeki spławne i niezamarzające rozwijają ruch i wymianę towarów na dalekich nawet odległych terenach. Tereny bagniste, wielkie puszcze, góry oraz klimat surowy z wielką ilością śniegów i mrozów izolują miasta i kraje nawet względnie blisko siebie położone. Znaczenie pierwszorzędne, niezmienne, niezależne od biegu historii i rozwoju techniki, mają wielkie rzeki spławne i brzegi morza. Postęp wielkich cywilizacyj we wszystkich epokach rozwoju na nich się opiera. Rozwój kultury krajów śródziemnomorskich w czasach antycznych, potęga imperium rzymskiego, rozwój nowożytnych narodów europejskich wiążą sie bezpośrednio z układem wielkich linij komunikacyjnych morskich i rzecznych. Bieg Sekwany, Renu, Laby, Dunaju i Wisły oraz przylegające do ich ujść brzegi morskie stanowią tło, na którym powstawała historia wielkich narodów europejskich, [więcej w: vital medic kluczbork, agriserwis, jucca tarnowo podgórne ] Poza warunkami przyrodzonymi, tkwi czynnik komunikacji w swoich podstawach w warunkach gospodarczych. Nie tylko bowiem zewnętrzne warunki, jak geograficzne, polityczne itp., wpływają na potęgowanie się potrzeb komunikacji. Przeciwnie, sam organizm miasta, oparty pod względem gospodarczym o bliższe i dalsze tereny, wytwarzające surowce, może się potężnie rozwijać. Rozkwitną w nim rzemiosła i przemysł, rozwinie się gospodarczo i wzrośnie ludność. Wszystkie te objawy wywołają znaczny wzrost ruchu Śródmiejskiego i podmiejskiego. W sprzeczności z potrzebami warowności komunikacja będzie szukała terenów płaskich, dostępnych brzegów rzeki i morza, będzie unikała spadzistych wzgórz, skał, bagnisk i dziewiczych puszcz. Topografia obszaru miejskiego i jego najbliższych okolic, na równi z wybitnymi czynnikami gospodarczymi, jak targowiska, podmiejskie warsztaty produkcji rolniczej, składnice, siedziby rzemiosła i przemysłu, ośrodki handlowe stanowią o założeniu i rozwoju sieci arteryj ulicznych różnego typu i o różnym przeznaczeniu. Czynnik komuni kacji przenika w tym momencie całość potrzeb miasta i nadaje swe piętno jego konstrukcji, stanowiąc jeden z głównych pierwiastków planu miasta. Z postępem czasu i równolegle do rozwoju gospodarczego, w szczególności w wieku XIX i XX, odgrywa on potężną rolę w organizmie miasta nowoczesnego. W ostatnich czasach częstokroć źle i jednostronnie zrozumiane jego postulaty prowadzą do błędnych posunięć w gospodarce miejskiej i zniekształcaja nowoczesna konstrukcję i formę urbanistyczną. W miare rozwoju osiedli ludzkich, a w .szczególności z chwilą powstawania i rozrostu miast, zaczynały się wyrabiać pewne obyczaje i tradycje w życiu społecznym mieszkańców miasta. Forma miasta, rozwijająca się na podstawach konstrukcji pod wpływem wymienionych wyżej czynników, staje się wiernym odbiciem życia społeczności miejskiej. To zbiorowe dzieło twórcze umysłu i reki człowieka, jakim jest miasto, odzwierciadla z wielką dokładnością wszelkie objawy postępującej lub upadającej w danym okresie kultury i cywilizacji mieszczan. Zycie prywatne, którego głównym polem jest wa rsztat pracy i mieszkanie, życie publiczne, ujawniające się w akcjach społecznych, w administracji i polityce, wojny, życie religijne i wszelkie inne objawy istnienia jednostki i społeczności miejskiej oddziaływają w sposób swoisty na poszczególne organy komórki organizmu urbanistycznego. Nadają one swoisty charakter formom całości miasta i jego fragmentom, odbijają się w układzie ulic, budowie domów i gmachów publicznych różnego rodzaju. Krystalizują się w obyczaju i tradycji budowlanej, niosą z sobą znamiona kultury własnej epoki i w końcu wytwarzają obowiązujące przepisy i prawa. Ujęte w ustaloną formule, staja się dobytkiem kultury epoki, skondensowana mądrościa lub choćby szablonem pewnej gałęzi życia; świadczą o wynikach prac i rozważań szeregu jednostek i pokoleń w pewnej określonej dziedzinie budowy miasta, Skrystalizowane tą drogą tradycje i obyczaje budowlane i administracyjne, wyrażone ostatecznie w formie prawa i przepisu, poczynają oddziaływać w sposób pozytywny na zabudowę miasta tak w jego całości, w założeniu planu, jak i we fragmentach, w podziale bloków budowlanych, kształtowaniu parceli i budowie domów.

Tags: , ,

No Responses to “Czynnik obyczajowo – prawny”

  1. Zod Says:

    [..] Blog oznaczyl uzycie nastepujacego fragmentu bezpieczne modelowanie ust[…]

  2. Klaudia Says:

    Nie wiem już co robić

  3. Desert Haze Says:

    [..] Oznaczono ponizsze tresci z artykulu oryginalnego: wypadanie włosów[…]

  4. Gunhawk Says:

    Kolejna sprawa to otyłość na osiedlach

Powiązane tematy z artykułem: agriserwis jucca tarnowo podgórne vital medic kluczbork

Bazylika – co to jest ?
Bazylika - jest to honorowy tytuł, ktory nadawany jest badz przez papieża lub tez na drodze prawa zwyczajowego. Tytul ten otrzymują kościoły ktore wsrod innych tego typu obiektow wyróżniają się ponadstandartowa wartością zabytkową lub tez liturgiczną,badz pielgrzymkową oraz duszpasterską.
Przeczytaj też:
Teren miejski zabudowany

Teren miejski zabudowany nie styka się prawie nigdzie na dłuższej przestrzeni z pierścieniem murów z wyjątkiem części północno-zachodniej. Jak to widać na planie, warstwice zagęszczają się tu znacznie; teren miejski tworzy tu cypel, ograniczony z trzech stron ostrymi spadkami. Jest to punkt najważniejszy w budowie całości miasta pod względem i historycznym i technicznym. Tu się […]

Eksplozja populacji

Problem rosnącej populacji świata jest przyczyną przynajmniej podprogowego niepokoju w umysłach większości Amerykanów. Głównym celem tej książki jest nie tylko pełne uwidocznienie całej sytuacji w naszej świadomej świadomości, ale także umieszczenie jej w pozycji znaczącej. W tym jest bardzo dobrze. Książka jest stronnicza, uprzedzona i perswazyjna. Czasami jego rozumowanie wydaje się łatwiejsze niż rygorystyczne i […]

Berno

Przykład rozwiniętego planu jednoosiowego znajdujemy w Bernie Szwajcarskim. Miasto o wyjątkowo pięknej i dojrzałej konstrukcji i formie urbanistycznej, wznosi się na wydłużonym grzbiecie terenu otoczonego z trzech stron rzeką. Rozwija się na podstawie planu, którego stos pacierzowy stanowi wielka arteria środkowa, będąca jednocześnie miejscem handlu. Czynnik gospodarczy i komunikacyjny współdziałają tu w pełni. Sprawy warowności […]

DevURL
Partnerzy serwisu: