Płaszczyzna zagadnień komunikacji w dzielnicy handlowej.

Tak ruch pieszy, jak i kołowy osobowy i ciężarowy, wzmaga się wielokrotnie z chwilą ukształtowania się ulicy sklepowej. Ruch pieszy pracowników, dostawców i kupujących i bardzo znaczny ruch kołowy domagają się urządzenia szerokich chodników i jezdni. Zatrzymywanie się publiczności przed oknami wystawowymi, postój samochodów osobowych dostawców i kupujących, podobnie jak i postój samochodów ciężarowych, zaopatrujących sklepy w produkty lub rozwożących towary nabyte przez klientów, zajmują stale pasma chodników względnie jezdni i wyłączają je z normalnego przekroju ulicy dla ruchu płynnego. O ile równolegle z urządzeniami sklepów w przyziemiu idzie w parze powstawanie wnętrz handlowych i biur na piętrzących się coraz wyżej kondygnacjach, stajemy już wobec tak potężnych trudności komunikacyjnych, jakie obserwujemy w milionowych kolosach urbanistycznych Europy i Ameryki. Należy stąd wyciągnąć wniosek, że tylko wszechstronnie z góry przemyślana komercjalizacja ulic mieszkaniowych lub dawnych dzielnic zabytkowych może współdziałać z racjonalnym rozwojem całości organizmu miejskiego. Szczegółowe strefowanie, przewidujące intensywność i kształt zabudowy oraz sposób korzystania z pomieszczeń przylegających do ulicy, powinno nadać właściwy kierunek przebudowie domów dawnych lub budowie nowych. Równolegle z nim odbywa sie opracowanie przekrojów poprzecznych ulicy, mające na celu poszerzenie chodników i jezdni drogą usunięcia trawników, torów tramwajowych, budowy podcieni itd. Jednocześnie opracowuje się system ruchu pieszego i kołowego w celu jego usprawnienia, które osiąga się przez ograniczenie ruchu tranzytowego ciężarowego, ewentualne wprowadzenie ruchu jednokierunkowego oraz przez krzyżowanie ruchu pieszego z jezdniami wyłącznie na skrzyżowaniach ulic. Konieczne jest również przewidzenie licznych miejsc postojowych w ulicach poprzecznych, przy placach i w odpowiednich fragmentach ulicy. W razie ich braku pozostaje, w razach zupełnie wyjątkowych, urządzanie garaży publicznych podziemnych oraz wielopiętrowych domów-garaży przy samej ulicy handlowej lub w jej najbliższym sąsiedztwie. Częstokroć wskazanym jest również zamykanie ruchu kołowego i kształtowanie ulicy czysto handlowej jako wyłącznie pieszej. Dotyczy to w szczególności ciasnych ulic śródmiejskich, zabytkowych itp. [podobne: Domy z drewna, producent domy z drewna, domy z drewna letniskowe ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: Domy z drewna domy z drewna letniskowe producent domy z drewna

Bazylika – co to jest ?
Bazylika - jest to honorowy tytuł, ktory nadawany jest badz przez papieża lub tez na drodze prawa zwyczajowego. Tytul ten otrzymują kościoły ktore wsrod innych tego typu obiektow wyróżniają się ponadstandartowa wartością zabytkową lub tez liturgiczną,badz pielgrzymkową oraz duszpasterską.
Polecamy również:
Przeczytaj też:
Wnioski z badania średniowiecznego

Obraz miasta średniowiecznego, wyłaniający się przed nami na podstawie zestawienia szeregu przykładów, potwierdza następujące przypuszczenia: 1. Miasto średniowiecza rozwija się pod wpływem określonych czynników urbanistycznych na ogólnym tle życia społecznego,. gospodarczego i politycznego krajów europejskich. Niewielka ilość ludności, wybitnie przeważający charakter rolniczy powodują powstawanie ośrodków niewielkich, o kilku lub kilkunastu tysiącach mieszkańców, lecz stosunkowo bardzo […]

Przepisy strefowe i odpowiedniego planu projektu urbanistycznego

Przepisy winny utrzymać w najszerszych granicach stan szaty roślinnej i wartości krajobrazowe tych obszarów. W ostatnich dziesiątkach lat setki miast europejskich i amerykańskich zapoczątkowały nowy okres swego rozwoju urbanistycznego od ustalenia przepisów strefowych i odpowiedniego planu. Plan ten stanowi ostatnie ogniwo w łańcuchu studiów i wszechstronnych prac badawczych i kompozycyjnych składających się na całość projektu […]

Rynek

Na skrzyżowaniu z arterią północno-południową leży rynek. Jest to prawidłowy prostokąt o wymiarach 50 X 70 m. Jedna z głównych arterii wchodzi w jego środek prowadząc prosto do bramy. Inne ulice wychodzą z narożników tak, jak się dzieje w planach naszych miast gotyckich. Tereny zakreślone trzema arteriami głównymi a zamknięte czworobokiem murów, dzielą się na […]

DevURL
Partnerzy serwisu: