Kamieniec Podolski

Całkowicie odmienną w budowie całość, stanowi dzielnica Łowicza, powstała na planie trójkątnego rynku. Plan ten, wynikający w swym założeniu z dróg rozstajnych, spotykamy w wielu miastach polskich, w których czynnik komunikacji dyktuje założenie i prymitywny rozwój planu miasta. Niezależnie od kształtu rynku w obu dzielnicach spotykamy charakterystyczną dla miasta polskiego sytuację ratusza, zajmującego środek placu rynkowego. Niżej przytoczony przykład Kamieńca Podolskiego wskazuje w pewnym stopniu, jak gie rozwija organizm miejski pod wpływem coraz mocniej działających sił organizacji i kompozycji urbanistycznej. Warunki geograficzne, dogodne kierunki komunikacji handlowej i położenie strategiczne tworzą już na przełomie XIV i XV wieku z Kamieńca jeden z najważniejszych ośrodków miejskich na wschodnich kresach Rzeczypospolitej. Czynnik warunków przyrodzonych działa na rozwój miasta pod wieloma względami: sytuacja geograficzna na linii wielkiego traktu handlowego z północy i zachodu Rzeczypospolitej na południe i wschód zwraca nań uwagę polityków już w XIV wieku. Za Władysława Jagiełły od r, 1401 miasto, zarządzane przez starostów, przetwarza się w jedną z najmocniejszych strażnic państwa na wschodzie. Z drugiej strony, warunki topograficzne tworzą z miasta same przez sie niezdobytą w owych czasach twierdze. Wznosi się ono na terenie płaskim, Otoczonym zewsząd głębokim na trzydzieści metrów jarem rzeki Smotrycza, która tu tworzy pełną pętlę. Jedyną drogą łączącą tę wyspę ze Światem, jest miejsce zacieśnienia pętli, gdzie zbudowano most, a na jego przyczółku zewnętrznym — potężny zamek. Przy bliższej analizie warunków rozwoju miasta pod względem wpływów czynnika topograficznego i militarnego zwrócimy uwagę na podobieństwo sytuacji Kamieńca i analizowanego wyżej Orvieto. I w jednym i drugim przykładne wyjątkowo korzystne z natury warunki budowy zostały jeszcze udoskonalone ręką ludzka. Przy tym Kamieniec reprezentuje ze swym mostem, dostępnym tylko przez obszar zamkowy i z rzeką przepływającą dokoła w jarze, najdoskonalsze z natury konstrukcyjne założenie twierdzy. Natomiast teren miejski otoczony tą potężną linią obronną, podobnie jak w Orvieto, pozostawia wolną rękę w wewnętrznym układzie miasta. Znacznie wcześniejsze miasto włoskie prowadzi swą konstrukcje z biegiem czasu konsekwentnie nadbudowując na głównej arterii poszczególne części swego organizmu, dla różnych funkcji urbanistycznych przeznaczone. Natomiast Kamieniec, korzystając z paru już wieków doświadczenia miast zachodnich i polskich, tworzy od razu dwa wybitne ośrodki: rynek polski i rynek ormiański, złączone w sposób dogodny z główna arteria dojazdowa, biegnąca przez most i zamek. Majac szeroka i — w tym wypadku — dogodną podstawę w układzie topograficznym i militarnym, czynniki gospodarczy i komunikacyjny współdziałają i prowadzą do pomyślnego i racjonalnego rozplanowania i zabudowania terenu miejskiego. Liczne urządzenia obronne, jak mury i baszty, tamy warowne do podnoszenia wody w jarze w razie oblężenia, bramy wjazdowe itp., nie kolidują z wewnętrzną strukturą urbanistyczną i w niczym jej nie krępują. [podobne: architektura wnętrz Warszawa – projekty prywatne, styropian spadkowy, drzwi mroźnicze ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: architektura wnętrz Warszawa - projekty prywatne drzwi mroźnicze styropian spadkowy

Bazylika – co to jest ?
Bazylika - jest to honorowy tytuł, ktory nadawany jest badz przez papieża lub tez na drodze prawa zwyczajowego. Tytul ten otrzymują kościoły ktore wsrod innych tego typu obiektow wyróżniają się ponadstandartowa wartością zabytkową lub tez liturgiczną,badz pielgrzymkową oraz duszpasterską.
Przeczytaj też:
Psalmodia

W południowej Francji, przy ujściu Rodanu do Morza Śródziemnego, widzimy wielkie pustynne i bagniste płaszczyzny poprzecinane licznymi odnogami rzeki i stawami złączonymi bezpośrednio z morzem. Wielkie te tereny należą od VIII w. do probostwa Psalmodi. W r. 1240 król Ludwik Święty w poszukiwaniu nad Morzem śródziemnym mocnego punktu oparcia dla swych zamierzeń politycznych i wojennych […]

Zasadnicze grupy

Zasadnicze grupy: 1) złe warunki zdrowotne i społeczne, 2) złe warunki komunikacyjne. Pierwszą piętnuje ciasnota, intensywność i niecelowość zabudowy oraz zły stan domów, drugą — przeciążenie ulic ruchem komunikacyjnym wynikającym z samorzutnego rozrostu miasta, komercjalizacji coraz to dalszych dzielnic, wadliwego prowadzenia linii komunikacji miejskiej, jak tramwaje, autobusy itp. i ze wzrastającej potrzeby miejsc postojowych jako […]

Grupa planów regularnych

Miasta gotyckie dają obraz oddziaływania poszczególnych czynników urbanistycznych. W jednych przeważa współdziałanie warunków przyrodzonych i potrzeby warowności , w innych sprawy żywiołowego rozrostu wewnętrznego, idącego w parze z wymaganiami czynnika gospodarczego i komunikacyjnego. W tych samych jednak już czasach rozwijają sie twory urbanistyczne o dojrzałej konstrukcji i formie, dyktowanej szeroko zakrojona myślą organizacyjna i kompozycyjną. […]

DevURL