Komunikacja

Komunikacja ogranicza sie głównie do ruchu wewnętrznego i do ruchu z okolicznych pól uprawnych. Ruch między sąsiednimi osiedlami jest minimalny. Drogi jeszcze prawie nie istnieją i zresztą nie są potrzebne w tych czasach, gdy wiejskie osiedle rolnicze stanowi jednostkę gospodarczą prawie samowystarczalną. Czynnik topograficzny i inne warunki przyrodzone odgrywają znaczną role przy założeniu osiedla. Typowa sytuacją osiedla jest równina, brzegi rzeki, potoku lub stawu. Urodzajna gleba, niezbyt wielkie spadki w polach uprawnych, nie utrudniające pracy rolnika w polu, obfitość wody do picia. pojenia bydła i innych potrzeb gospodarczych oraz klimat odpowiedni dla uprawianych roślin -— oto podstawowe kierunki wpływu przyrody na powstanie osiedla w prymitywnym stadium jego rozwoju. W dalszym rozwoju osiedla i całego kraju spośród ludności rolniczej wyłaniają się nowe typy mieszkańców: rzemieślnik i kupiec. Odchodzi on od roli, zmienia system pracy i wymaga, wskutek swych potrzeb gospodarczych, innych pomieszczeń, innego domu, innej parceli. Z najprostszego typu osiedla, tj. wsi, powstaje bądź na dawnym podłożu, bądź samodzielnie, twór nowy — miasto, tj. osiedle wyższego typu w organizacji gospodarczej — organizm pod wieloma względami bardziej zróżniczkowany. Mieszkają w nim trzy typy ludzi pracujących: rolnik, rzemieślnik i kupiec. [przypisy: polimialgia reumatyczna, laryngolog garwolin, neurolog garwolin ] Miasto, stojąc w stosunku do wsi na wyższym szczeblu ustroju społecznego i gospodarczego, pozostaje jednak nadal, tak w Polsce, jak i w krajach Europy Zachodniej, jednostką gospodarczą całkowicie, lub w znacznie przeważającej części, samowystarczalną. Komunikacja i stosunki z ośrodkami sąsiednimi nie mają dużego znaczenia w początkach jego rozwoju. Jednocześnie trzy różne grupy jego mieszkańców kształtują własne systemy pracy i wytwarzają coraz większe jakościowo i ilościowo zasoby produktów, dóbr materialnych i kulturalnych, Objaw ten rodzi z kolei nowe czynniki ewolucji urbanistycznej: potrzebę wymiany i zbytu zasobów własnych, a więc potrzebę komunikacji i potrzebę mocniejszej ochrony i obrony nagromadzonych bogactw i pomyślnie rozwijających się warsztatów pracy—a więc potrzebę warowności miasta.
Zamiast urodzajnych płaskich, nad wodą dogodnie rozłożonych terenów rolniczych, założyciele miasta poszukują terenów wyniosłych, otoczonych zewsząd niedostępnymi urwiskami lub spadzistymi zboczami, skad obrońcy daleko sięgając wzrokiem z łatwością dojrza napastnika i razić go mogą strzałą łucznika lub pociskiem z kuszy miotanym. W kraju równinowym natomiast chroni się miasto warowne wśród ramion rzek, wśród niedostępnych mokradeł i bagnisk. Postępująca organizacja polityczna Rzeczypospolitej, podobnie jak i innych krajów Europy, również jak rozwijająca sie kultura i cywilizacja ludów, wzmaga potrzeby komunikacyjne miasta. Te dwa nowe czynniki — warowność i komunikacja — dążą z natury swej pod względem technicznym do niemal wręcz przeciwnych zasad w konstrukcji i formie miasta.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: laryngolog garwolin neurolog garwolin polimialgia reumatyczna

Bazylika – co to jest ?
Bazylika - jest to honorowy tytuł, ktory nadawany jest badz przez papieża lub tez na drodze prawa zwyczajowego. Tytul ten otrzymują kościoły ktore wsrod innych tego typu obiektow wyróżniają się ponadstandartowa wartością zabytkową lub tez liturgiczną,badz pielgrzymkową oraz duszpasterską.
Przeczytaj też:
Kwatery

W średniowieczu siedziby mieszkańców powstały wzdłuż «cardo» i «decumanus» i wypełniły części przylegających kwater, pozostawiając nie zabudowane kwatery wzdłuż murów, z dala od głównych bram i arterii ruchu położone. Przy dalszym rozroście mieszkańcy nie zużytkowali kwater nie zabudowanych i wylegli poza bramy, tworząc większe przedmieście nad brzegiem rzeczki, wzdłuż traktu, stanowiącego ciąg dalszy arterii «decumanus». […]

Łowicz

Przy wyłącznym prawie ruchu pieszym i konnym, z bardzo niewielką ilością pojazdów kołowych, ostrość spadków przy wjeździe do miasta nie utrudniała zbytnio ruchu. Przy tym należy podkreślić, że konstrukcja wozów i rodzaj zaprzęgów był dostosowany do ciężkich bardzo dróg miedzy miastami, wobec tego przebycie mocno spadzistego wjazdu do bramy miejskiej nie stanowiło przeszkody wyjątkowej. Poza […]

Montauban

Motyw architektoniczny miasta Montauban został w sposób charakterystyczny nagięty do potrzeb obronnych miasta gotyckiego. Odbija się to na ukształtowaniu narożników placu. Zbiegające się tu z dwóch kierunków ulice nie mają bezpośredniego wylotu na plac, lecz łączą się parami tworząc wąskie przejście, prowadzące pod arkadami. W razie wdarcia się nieprzyjaciela do środka miasta i zajęcia przezeń […]

DevURL
Partnerzy serwisu: