Perugia

Wybitne bryły gmachów monumentalnych, przede wszystkim kościołów, stawiane są z głębokim zrozumieniem ich roli w konstrukcji i plastyce miasta. Wspomniane wyżej kościoły, jako gmachy, przyciągające znaczne ilości przechodniów, mają dobrze założone dojścia i stoją przy placach stanowiących rezerwuar dla wielkich tłumów. Z punktu widzenia ujęcia urbanistycznego całości miasta gmachy kościelne odgrywają znakomicie swą rolę głównych ośrodków kompozycyjnych i największych ozdób grodu. W szczególności dotyczy to wspaniale sytuowanej bryły kościoła Św. Franciszka. Zycie duchowe miasta i głębokie piętno, jakie mu nadał św. Franciszek, odzwierciedla się tu z cała mocą. Spokojne i monumentalne formy kościoła, wznoszące się na wyniosłym cyklu i dostosowane do bogatej rzeźby terenu, narzucają się wędrowcowi, jako rdzeń budowy całego miasta, jego główna treść i plastyczna korona, [hasła pokrewne: architektura wnętrz Warszawa – projekty prywatne, styropian spadkowy, drzwi mroźnicze ] Przykład ścisłego dostosowania sie organizmu miasta do charakteru terenu widzimy w Perugii w formie najbardziej dobitnej i jaskrawej. Plan Assyżu wykazywał wpływ czynnika warunków przyrodzonych pod postacią układu terenowego, zmuszającego miasto do rozciągniecia się w jednym kierunku i wytworzenia osi rozwoju z południo-wschodu ku północo-zachodowi. Niezbyt ostre spadki, idące w kierunku prostopadłym do osi rozwoju, pozwalały nawet zachować pewne tereny rezerwowe w obrębie szeroko wytyczonego pierścienia obronnego. W Perugii dzieje sie inaczej: teren miasta, położony podobnie jak w Orvieto, D 300 metrów nad poziomem doliny Tybru posiada kształt dłoni o pięciu szeroko rozstawionych a nierównych palcach. Ostre spadki, idące we wszystkich kierunkach poza murami miasta, tworząc doskonałą pozycję obronną, stawiały jednocześnie ciężkie warunki w rozplanowaniu i zabudowie miasta. Z dwóch funkcji głównych miasta Średniowiecznego — obrony i mieszkania — pierwsza jest wysunięta na czoło i całkowicie rozwinięta,.
W kształtach miasta średniowiecznego i w jego szczegółach pozostało sporo śladów kultury etruskiej i. rzymskiej. Wtopiły się one całkowicie w żywotny organizm miejski, rozrastający się bogato w XIII i XIV wieku i w niczym nie zakłócają doskonałego w swej jednolitości gotyckiego charakteru tego orlego gniazda władzy politycznej i wielkiej kultury. Mury, opasujące tę dzielnicę są pochodzenia etruskiego. Potężne ufortyfikowane bramy stoją na przecięciu linii murów z głównymi- traktami. Mury, uszkodzone przez czas i wojny, zostały w średniowieczu dopełnione odpowiednio do potrzeb i Środków techniki wojennej. Linia murów i układ bram (oznaczone grubą linią na planie) są szczegółowo dopasowane do układu terenu. Starano się skorzystać z ostrych spadków i urwisk dla obrony i dostosować ją, gdzie to stawało się koniecznym, do potrzeb ruchu poprzez bramy miejskie. Zadanie podwójnie trudne, a jednak w większości wypadków dobrze rozwiązywane przez budowniczych miasta Średniowiecznego. Jedynym czynnikiem, ułatwiającym przeprowadzenie linii komunikacyjnych przez bramy miasta, była dopuszczalność ostrych spadków (10—14 proc.).

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: architektura wnętrz Warszawa - projekty prywatne drzwi mroźnicze styropian spadkowy

Bazylika – co to jest ?
Bazylika - jest to honorowy tytuł, ktory nadawany jest badz przez papieża lub tez na drodze prawa zwyczajowego. Tytul ten otrzymują kościoły ktore wsrod innych tego typu obiektow wyróżniają się ponadstandartowa wartością zabytkową lub tez liturgiczną,badz pielgrzymkową oraz duszpasterską.
Przeczytaj też:
Budowa miasta nowoczesnego

Służąc za szkielet rozwoju urbanistycznego miastu greckiemu i rzymskiemu, plan prostokątny pod względem czynnika komunikacyjnego nie posiada tych zasadniczych braków, które się w nim jaskrawo rozwijają przy zastosowaniu w mieście o paru kilometrach rozciągłości. Niewielki ruch kołowy i pieszy w mieście antycznym przepływa harmonijnie przez liczne prostokątne skrzyżowania i nie wymaga prostolinijnych kierunków przekątnych, Natomiast […]

Czynnik kompozycji urbanistycznej

Czynnik kompozycji urbanistycznej działa w różnych epokach kultury w sposób analogiczny — podporzadkowuje bardzo nieraz rozbieżne wpływy innych czynników pewnej ogólnej myśli konstrukcyjnej i z niej wysnuwa właściwą formę. Krystalizuje się on bądź jako indywidualny wynik twórczej pracy jednostki, bądź jako produkt pracy zbiorowej szeregu ludzi lub nawet pokoleń. W jednych epokach przeważa pierwszy objaw, […]

Ogólny układ terenów miejskich

Zrozumiale dążenie do rozwiązań idealnych, wzorowanych na najbogatszych i najdoskonalszych przykładach świata całego, osiąganie jak gdyby w zawodach sportowych wyczynów szczytowych, popisywanie się olśniewającym czynem indywidualnym może zahamować w sposób najbardziej szkodliwy całość rozwoju urbanistycznego. Tylko głębokie poczucie harmonii różnych potrzeb miasta, zrozumienie dalekich perspektyw przyszłego rozwoju i jego znacznie szerszych niż w chwili obecnej […]

DevURL
Partnerzy serwisu: