Posts Tagged ‘polimialgia’

Zasadnicze grupy

czwartek, Czerwiec 13th, 2019

Zasadnicze grupy: 1) złe warunki zdrowotne i społeczne, 2) złe warunki komunikacyjne. Pierwszą piętnuje ciasnota, intensywność i niecelowość zabudowy oraz zły stan domów, drugą — przeciążenie ulic ruchem komunikacyjnym wynikającym z samorzutnego rozrostu miasta, komercjalizacji coraz to dalszych dzielnic, wadliwego prowadzenia linii komunikacji miejskiej, jak tramwaje, autobusy itp. i ze wzrastającej potrzeby miejsc postojowych jako wyniku motoryzacji. Sprawę prowadzenia racjonalnej sieci arterii omawialiśmy już poprzednio, przytaczając też jedyny w swej wielkości, przy tym jednak jednostronny przykład przebudowy Paryża. Na tym miejscu podamy jeszcze na szeroką skalę i celowo pomyślany i zrealizowany projekt wielkiej arterii w śródmieściu Londynu zw. (więcej…)

Przepisy strefowe i odpowiedniego planu projektu urbanistycznego

czwartek, Czerwiec 13th, 2019

Przepisy winny utrzymać w najszerszych granicach stan szaty roślinnej i wartości krajobrazowe tych obszarów. W ostatnich dziesiątkach lat setki miast europejskich i amerykańskich zapoczątkowały nowy okres swego rozwoju urbanistycznego od ustalenia przepisów strefowych i odpowiedniego planu. Plan ten stanowi ostatnie ogniwo w łańcuchu studiów i wszechstronnych prac badawczych i kompozycyjnych składających się na całość projektu urbanistycznego. Łącznie z wykonanymi szczegółowymi projektami budowlanymi tworzy on ostateczną formę przestrzenną i architektoniczną dzielnicy, bloki, działki i domu. Stanowi on dalsze rozwinięcie myśli kierowniczych, zawartych w ogólnym planie zabudowania, kształtuje teren i budynki na nim wznoszone, nadaje kształt architektoniczny ulicy, placowi i wnętrzu bloku. (więcej…)

Ogólny układ terenów miejskich

środa, Czerwiec 12th, 2019

Zrozumiale dążenie do rozwiązań idealnych, wzorowanych na najbogatszych i najdoskonalszych przykładach świata całego, osiąganie jak gdyby w zawodach sportowych wyczynów szczytowych, popisywanie się olśniewającym czynem indywidualnym może zahamować w sposób najbardziej szkodliwy całość rozwoju urbanistycznego. Tylko głębokie poczucie harmonii różnych potrzeb miasta, zrozumienie dalekich perspektyw przyszłego rozwoju i jego znacznie szerszych niż w chwili obecnej możliwości stworzy właściwą atmosfere twórczej pracy dzisiejszej. Osiągając pewien średni, ale głęboko przemyślany poziom w najbliższych kilku latach życia miasta, tworzymy jednocześnie jedyną właściwą odskocznię dla drugiej grupy programu — dla szeroko pomyślanych linii dalszego, przyszłego rozwoju. Ta cześć programu obejmie nie tylko te potrzeby pracy, współżycia społecznego, rozrywki i rozwoju duchowego, które stanowią minimum egzystencji współczesnego organizmu miasta i jego ludności. Przeciwnie — powinna ona objąć nie tylko dalsze horyzonty potrzeb ludności w jej stanie dzisiejszym, określonym jako pewne minimum w poprzedniej grupie, lecz wyznaczyć jej wyższy rozwój, przygotować drogę w dalszą jasną przyszłość, przewidzieć jak najlepsze warunki bytu materialnego i zakreślić wysoko sięgającą miarę rozwoju społecznego i poziomu przyszłej kultury. (więcej…)

Program budowlany miasta średniowiecznego

środa, Czerwiec 12th, 2019

Obok ściśle sprecyzowanego, lecz skromnego programu budowlanego miasta średniowiecznego z jego zamkiem, klasztorem, kościołem i ratuszem, rozwiną się dziś liczne potrzeby i wytyczne programu budowy miasta współczesnego — płynne jeszcze i nie skrystalizowane, a wynikające z bogatych i wszechstronnych prądów nurtujących życie dzisiejsze. Podobnie jak w dziedzinie mieszkalnictwa i tu również staniemy wobec zagadnienia wielkiego i skomplikowanego. Jednostronność życia gospodarczego i zupełne niemal zaniedbanie zagadnień społecznych w ostatnim stuleciu oraz jego skrajny, niczym nieograniczony, indywidualizm spowodował wielkie braki w organizmie urbanistycznym. Bezplanowość w układzie warsztatów pracy i gmachów publicznych oraz niespełnienie wielu funkcji społecznych nakazuje realizację w dobie obecnej olbrzymiego programu organizacyjnego i budowlanego. A dotyczy to nie tylko krajów i miast z tych lub innych powodów w pewnym stopniu zaniedbanych. (więcej…)

Czynnik gospodarczy i społeczny w powstaniu i rozwoju miasta

środa, Czerwiec 12th, 2019

Podobnie jak w epokach ubiegłych, również i w dobie obecnej czynnik gospodarczy i społeczny w powstaniu i rozwoju miasta kieruje w znacznym stopniu jego zabudową. Kierunek ten odzwierciedla się w obu funkcjach organizmu miejskiego: w tworzeniu dogodnego mieszkania, oraz w krystalizowaniu racjonalnego warsztatu pracy i gmachu lub terenu publicznego. Przy tym zwrócimy uwagę na charakterystyczny stosunek rodzaju pracy życiu miejskim i typu gmachów, a także zabudowań miejskich: najprostszy i najdawniejszy typ gospodarczy, tj. niewielkie miasteczko o ludności rolniczej i częściowo tylko rzemieślniczej, zadowala sie niewielką ilością zabudowań publicznych i przenosi punkt ciężkości na zabudowania- gospodarcze indywidualne. Natomiast typ nowoczesnego miasta handlowego i przemysłowego wraz ze znacznym rozwojem gospodarczym oraz postępem społecznym i kulturalnym wytwarza liczne urządzenia i instytucje, rozmieszczane na obszernych terenach i w licznych gmachach o charakterze mniej lub więcej publicznym. (więcej…)

Dodatnie warunki podstawowe przestrzeni mieszkaniowych

środa, Czerwiec 12th, 2019

Dodatnie warunki podstawowe to przeważnie bloki i działki luźno i nisko zabudowane, odznaczające się dużą ilością wolnej przestrzeni, światła i słońca. Niewielki względnie wysiłek we właściwej organizacji tych przestrzeni i racjonalizacji dalszej budowy, w urządzeniu ogródków i zadrzewienia, oraz w poprawie stanu zdrowotnego samych domów i mieszkań może doprowadzić do wyników wybitnie dobrych 1 odpowiadających w znacznym stopniu nawet daleko idącym postulatom urbanistyki nowoczesnej. Natomiast poczynania z rodzaju wspomnianych przebić nowych ulic oraz przebudowy całych bloków i dzielnic wymagają bardzo wszechstronnej i ścisłej analizy z punktu widzenia poszczególnych czynników urbanistycznych i z mocnym podkreśleniem czynnika gospodarczego i społecznego, Poczynania te bowiem powoduj ą bardzo znaczne koszty, komplikacje prawne i techniczne i spadają przeważnie ciężkim brzemieniem na gminę miejską. Mogą one być realizowane przy mocnym skrystalizowaniu i energicznej egzekutywie miejskiej polityki finansowej, terenowej i budowlanej. I wtedy w wielu wypadkach przyczyniają się do znacznego podniesienia wartości terenów w danej dzielnicy, do uzdrowienia zaniedbanych bloków mieszkaniowych, do wprowadzenia intensywnego pulsu życia w niezdrowych dotychczas częściach organizmu miejskiego. (więcej…)

Siedziby handlu

wtorek, Czerwiec 11th, 2019

Z natury rzeczy omawiane siedziby handlu rozwijają w najważniejszych śródmiejskich ulicach intensywnie zabudowanych. Istniejące domy mieszkalne ulegają radykalnym przemianom. Mieszkania znajdujące się w przyziemiu lub staroświeckie pomieszczenia sklepowe zostają przebudowane na sklepy odpowiadające potrzebom i wymaganiom nowoczesnym. Zmienia się zasadniczo struktura ulicy. Przyziemia otaczających domów łączą się wielkimi szybami wystawowymi, charakterem ruchu i swoich funkcji z wnętrzem ulicy. (więcej…)

Płaszczyzna zagadnień komunikacji w dzielnicy handlowej.

wtorek, Czerwiec 11th, 2019

Tak ruch pieszy, jak i kołowy osobowy i ciężarowy, wzmaga się wielokrotnie z chwilą ukształtowania się ulicy sklepowej. Ruch pieszy pracowników, dostawców i kupujących i bardzo znaczny ruch kołowy domagają się urządzenia szerokich chodników i jezdni. Zatrzymywanie się publiczności przed oknami wystawowymi, postój samochodów osobowych dostawców i kupujących, podobnie jak i postój samochodów ciężarowych, zaopatrujących sklepy w produkty lub rozwożących towary nabyte przez klientów, zajmują stale pasma chodników względnie jezdni i wyłączają je z normalnego przekroju ulicy dla ruchu płynnego. O ile równolegle z urządzeniami sklepów w przyziemiu idzie w parze powstawanie wnętrz handlowych i biur na piętrzących się coraz wyżej kondygnacjach, stajemy już wobec tak potężnych trudności komunikacyjnych, jakie obserwujemy w milionowych kolosach urbanistycznych Europy i Ameryki. Należy stąd wyciągnąć wniosek, że tylko wszechstronnie z góry przemyślana komercjalizacja ulic mieszkaniowych lub dawnych dzielnic zabytkowych może współdziałać z racjonalnym rozwojem całości organizmu miejskiego. (więcej…)

Handel detaliczny

wtorek, Czerwiec 11th, 2019

Handel detaliczny winien obsługiwać w sposób najdogodniejszy dzielnice śródmiejskie i mieszkaniowe. Przy tym sklepy z artykułami codziennej potrzeby powinny być jak najmniej oddalone od ich konsumentów. Sklepy handlu detalicznego wiążą sie z głównymi arteriami i węzłami komunikacyjnymi, z placami miejskimi i innymi ośrodkami życia publicznego. Zorganizowane często w ramach wielkich spółdzielni producentów i spożywców oraz domów towarowych odgrywają dużą rolę w aprowizacji miasta. W śródmieściu organizują się sklepy i składnicę, reprezentujące w większej skali wszystkie odpowiednio wyspecjalizowane gałęzie handlu w danym mieście. (więcej…)

Zagadnienie rozmieszczenia warsztatów w warunkach dodatnich pod względem gospodarczym i technicznym

wtorek, Czerwiec 11th, 2019

Zadanie to dotyczy przede wszystkim warsztatów istniejących i pracujących przeważnie w warunkach bardzo ujemnych, i daje się osiągnąć drogą planowej sanacji bloków i dzielnic już istniejących. Oddzielenie pomieszczeń warsztatowych od mieszkalnych, zabezpieczenie dostatecznego dopływu światła i powietrza, wprowadzenie nieodzownych, a jakże często dziś brakujących instalacji wyposażenia miejskiego, elektryfikacja maszyn i warsztatów — oto szereg punktów podstawowych w programie akcji sanacyjnej danej dzielnicy rzemiosła. Akcja ta wiąże się ściśle z zagadnieniami higieny całego miasta, w którym warsztaty rzemieślnicze i drobnego przemysłu odgrywają dużą rolę w aprowizacji. Piekarnie i ciastkarnie, wędliniarnie, kuchnie restauracyjne i kawiarnie zasługują często na troskliwą opiekę tak ze względu na zdrowie pracowników, jak i konsumentów ich nie zawsze apetycznych wyrobów, Szerokie pole natomiast otwiera się przy kształtowaniu urbanistycznym nowych dzielnic, w których należy stworzyć jak najlepsze warunki dla pracy rzemieślniczej i drobnego przemysłu. Osiąga się to przez przygotowanie odpowiednio dużych działek, na których zmieści się i mieszkanie i warsztat pracy, indywidualny lub zespołowy. (więcej…)

Bazylika – co to jest ?
Bazylika - jest to honorowy tytuł, ktory nadawany jest badz przez papieża lub tez na drodze prawa zwyczajowego. Tytul ten otrzymują kościoły ktore wsrod innych tego typu obiektow wyróżniają się ponadstandartowa wartością zabytkową lub tez liturgiczną,badz pielgrzymkową oraz duszpasterską.
Przeczytaj też:
Wzgórze Wawelskie

Położone przy skrzyżowaniu ważnych dróg handlowych, otoczone ze wszech stron Wisłą, jej dopływami i moczarami, staje się wzgórze Wawelskie macierzystym ośrodkiem, z którego wyrośnie potężne miasto. Początkowo wznosi się tu gród na terenie niedostępnym z natury i wzmocnionym jeszcze pod względem warowności ręką kilku pokoleń. Powstaje tu wielki warsztat pracy państwowej, politycznej, wojskowej i gospodarczej, […]

Terminale wideo i ryzyko poronień samoistnych cd

Ponadto zapytaliśmy każdą kobietę, czy skonsultowała się z lekarzem w sprawie spontanicznej aborcji i przeprowadziła osobną analizę obejmującą tylko dane dotyczące spontanicznych poronień zgłoszonych lekarzowi. Definicja użycia VDT Operatorzy usług katalogowych korzystali wyłącznie z VDT i nie mieli żadnych innych obowiązków, podczas gdy operatorzy generalni stosowali wyłącznie jednostki zawierające diodę elektroluminescencyjną lub neonową rurę jarzeniową […]

Chełmno

Należy pamiętać, że początkowo znaczna cześć mieszczan pracowała na roli i potrzeba pomieszczeń dla inwentarza żywego i narzędzi prowadziła do zabudowania tyłów parceli obszernymi nieraz budynkami gospodarczymi. Z czasem dopiero ten ważki czynnik gospodarczy ulega zmianie. Zaczyna Śród mieszczan przeważać sfera kupców i rzemieślników, co się odbija niezwłocznie na sposobie zabudowy parceli. Gdzie poprzednio stały […]

DevURL
Partnerzy serwisu: