Przepisy i prawa w zakładaniu i budowie miast

W miare rozwoju administracji miejskiej i państwowej, przyjęte już tradycje, przepisy i prawa odgrywają coraz wybitniejszą rolę w zakładaniu i budowie miast i osiedli i tworzą nieraz pewien całokształt, decydujący ostatecznie o konstrukcji i formie miasta. Przykłady wpływów tego czynnika urbanistycznego znajdujemy w różnych okresach historii miasta. W średniowieczu duży wpływ na budowe miast w Polsce wywarło prawo «magdeburskie», względnie prawo «chełmińskie», normujące szereg zagadnień w rozplanowaniu parceli i domów. Władza państwowa z biegiem czasu coraz mocniej wkracza w gospodarkę miejską, co się ujawnia w wydawaniu ustaw i przepisów, dotyczących spraw miejskich. Wielokrotne pożary w miastach, budowanych z materiału drzewnego, wywołują ustawowy zakaz wznoszenia domów drewnianych. Niedogodności spływania wody z dachów na ulice, przy ustawianiu domów w kierunku podłużnym, powodują nakaz ustawiania domów stroną szczytową i odprowadzania wody rynnami. Duże trudności prawne, czynione nowym przybyszom w miastach Średniowiecznych we Francji w zdobyciu prawa osiedlania się, powodują zakładanie nowych dzielnic poza murami właściwego miasta, tak zwanych «fauxbout-gs», które odgrywają w następstwie znaczną role przy dalszym rozroście miasta, a powtarzają sie analogicznie i w innych krajach. Osiedlanie się w miastach średniowiecznych ludności żydowskiej wywołuje prawne ograniczenia w postaci tworzenia specjalnej dzielnicy, tzw. ghetta, co z kolei odbija sie na kształtowaniu planu miasta, układzie niektórych budynków publicznych, miejsc handlu itp. [więcej w: vital medic kluczbork, agriserwis, jucca tarnowo podgórne ] W czasach późniejszych ujęcie prawne różnych zagadnień, związanych ze wzrostem miast istniejących i zakładaniem nowych, postępuje dalej, a kierowane i interpretowane przez władzę państwową, staje ono często na usługi celów państwowych, politycznych i strategicznych. Tak np. walki religijne we Francji powodują wydanie przez kardynała Richelieu nakazu zniesienia wszelkich urządzeń warownych w licznych miastach francuskich. Skutek tego nakazu ma wybitne znaczenie urbanistyczne. Wyłącza czynnik warowności, zwalnia żywotne organizmy miejskie z oków dawnych murów i daje pole do swobodnego dalszego rozwoju. Druga zdobycz XIX wieku — środki komunikacji. Zbudowano wielkie miasta w ten sposób, że zapewnienie najkonieczniejszych możliwości komunikacyjnych, w postaci budowy różnorodnych kolejek elektrycznych i olbrzymiej rozciągłości kosztownych sieci ulicznych, spowodowało bardzo znaczne i nieprodukcyjne obciążenia finansowe. Jednocześnie wywołują one ogromną stratę czasu ludności pracującej i narażają ją na wydatki i przykrości codziennych parokrotnych przejazdów. W tym obrazie ujemnych wyników pracy wieku XIX mógłby ktoś wytknąć istnienie w miastach wielkich, szerokich i bogato wyposażonych ulic, kwietników, luksusowego oświetlenia elektrycznego kilku ulic i placów w śródmieściu itp. Niestety, są to w większości wypadków tylko błyszczące maski, poza którymi gnieździ sie ta sama nędza mieszkań ciemna duszność warsztatu pracy, jak i w całości miasta.

Tags: , ,

No Responses to “Przepisy i prawa w zakładaniu i budowie miast”

  1. Bruno Says:

    [..] Artukul zawiera odniesienia do tresci: Relaks spa[…]

  2. Troubadour Says:

    Moja Mama miała tętniaka

  3. Sebastian Says:

    [..] Oznaczono ponizsze tresci z artykulu oryginalnego: odszkodowanie za błąd medyczny[…]

  4. Kacper Says:

    cukier to czysta energia

  5. Freak Says:

    [..] Oznaczono ponizsze tresci z artykulu oryginalnego: krem[…]

  6. Norbert Says:

    Moja Mama miała tętniaka

Powiązane tematy z artykułem: agriserwis jucca tarnowo podgórne vital medic kluczbork

Bazylika – co to jest ?
Bazylika - jest to honorowy tytuł, ktory nadawany jest badz przez papieża lub tez na drodze prawa zwyczajowego. Tytul ten otrzymują kościoły ktore wsrod innych tego typu obiektow wyróżniają się ponadstandartowa wartością zabytkową lub tez liturgiczną,badz pielgrzymkową oraz duszpasterską.
Przeczytaj też:
Rynek

Na skrzyżowaniu z arterią północno-południową leży rynek. Jest to prawidłowy prostokąt o wymiarach 50 X 70 m. Jedna z głównych arterii wchodzi w jego środek prowadząc prosto do bramy. Inne ulice wychodzą z narożników tak, jak się dzieje w planach naszych miast gotyckich. Tereny zakreślone trzema arteriami głównymi a zamknięte czworobokiem murów, dzielą się na […]

Łowicz

Przy wyłącznym prawie ruchu pieszym i konnym, z bardzo niewielką ilością pojazdów kołowych, ostrość spadków przy wjeździe do miasta nie utrudniała zbytnio ruchu. Przy tym należy podkreślić, że konstrukcja wozów i rodzaj zaprzęgów był dostosowany do ciężkich bardzo dróg miedzy miastami, wobec tego przebycie mocno spadzistego wjazdu do bramy miejskiej nie stanowiło przeszkody wyjątkowej. Poza […]

Skuteczna chirurgiczna terapia wspomagająca dla raka odbytnicy wysokiego ryzyka cd

U pacjentów z przednimi resekcjami pole znajdowało się 3 do 5 cm poniżej zespolenia lub w gorszej postaci foraminy zasłonki, w zależności od tego, która z tych wartości była najgorsza. Granica górna znajdowała się co najmniej 1,5 cm ponad cypla krzyżackiego. Tylny margines bocznych portali znajdował się co najmniej cm za kostnym kością krzyżową. Po […]

DevURL
Partnerzy serwisu: