Przepisy i prawa w zakładaniu i budowie miast

W miare rozwoju administracji miejskiej i państwowej, przyjęte już tradycje, przepisy i prawa odgrywają coraz wybitniejszą rolę w zakładaniu i budowie miast i osiedli i tworzą nieraz pewien całokształt, decydujący ostatecznie o konstrukcji i formie miasta. Przykłady wpływów tego czynnika urbanistycznego znajdujemy w różnych okresach historii miasta. W średniowieczu duży wpływ na budowe miast w Polsce wywarło prawo «magdeburskie», względnie prawo «chełmińskie», normujące szereg zagadnień w rozplanowaniu parceli i domów. Władza państwowa z biegiem czasu coraz mocniej wkracza w gospodarkę miejską, co się ujawnia w wydawaniu ustaw i przepisów, dotyczących spraw miejskich. Wielokrotne pożary w miastach, budowanych z materiału drzewnego, wywołują ustawowy zakaz wznoszenia domów drewnianych. Niedogodności spływania wody z dachów na ulice, przy ustawianiu domów w kierunku podłużnym, powodują nakaz ustawiania domów stroną szczytową i odprowadzania wody rynnami. Duże trudności prawne, czynione nowym przybyszom w miastach Średniowiecznych we Francji w zdobyciu prawa osiedlania się, powodują zakładanie nowych dzielnic poza murami właściwego miasta, tak zwanych «fauxbout-gs», które odgrywają w następstwie znaczną role przy dalszym rozroście miasta, a powtarzają sie analogicznie i w innych krajach. Osiedlanie się w miastach średniowiecznych ludności żydowskiej wywołuje prawne ograniczenia w postaci tworzenia specjalnej dzielnicy, tzw. ghetta, co z kolei odbija sie na kształtowaniu planu miasta, układzie niektórych budynków publicznych, miejsc handlu itp. [więcej w: aflibercept, taśmy transportujące, utylizacja eternitu ] W czasach późniejszych ujęcie prawne różnych zagadnień, związanych ze wzrostem miast istniejących i zakładaniem nowych, postępuje dalej, a kierowane i interpretowane przez władzę państwową, staje ono często na usługi celów państwowych, politycznych i strategicznych. Tak np. walki religijne we Francji powodują wydanie przez kardynała Richelieu nakazu zniesienia wszelkich urządzeń warownych w licznych miastach francuskich. Skutek tego nakazu ma wybitne znaczenie urbanistyczne. Wyłącza czynnik warowności, zwalnia żywotne organizmy miejskie z oków dawnych murów i daje pole do swobodnego dalszego rozwoju. Druga zdobycz XIX wieku — środki komunikacji. Zbudowano wielkie miasta w ten sposób, że zapewnienie najkonieczniejszych możliwości komunikacyjnych, w postaci budowy różnorodnych kolejek elektrycznych i olbrzymiej rozciągłości kosztownych sieci ulicznych, spowodowało bardzo znaczne i nieprodukcyjne obciążenia finansowe. Jednocześnie wywołują one ogromną stratę czasu ludności pracującej i narażają ją na wydatki i przykrości codziennych parokrotnych przejazdów. W tym obrazie ujemnych wyników pracy wieku XIX mógłby ktoś wytknąć istnienie w miastach wielkich, szerokich i bogato wyposażonych ulic, kwietników, luksusowego oświetlenia elektrycznego kilku ulic i placów w śródmieściu itp. Niestety, są to w większości wypadków tylko błyszczące maski, poza którymi gnieździ sie ta sama nędza mieszkań ciemna duszność warsztatu pracy, jak i w całości miasta.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: aflibercept taśmy transportujące utylizacja eternitu

Bazylika – co to jest ?
Bazylika - jest to honorowy tytuł, ktory nadawany jest badz przez papieża lub tez na drodze prawa zwyczajowego. Tytul ten otrzymują kościoły ktore wsrod innych tego typu obiektow wyróżniają się ponadstandartowa wartością zabytkową lub tez liturgiczną,badz pielgrzymkową oraz duszpasterską.
Przeczytaj też:
Perugia

Wybitne bryły gmachów monumentalnych, przede wszystkim kościołów, stawiane są z głębokim zrozumieniem ich roli w konstrukcji i plastyce miasta. Wspomniane wyżej kościoły, jako gmachy, przyciągające znaczne ilości przechodniów, mają dobrze założone dojścia i stoją przy placach stanowiących rezerwuar dla wielkich tłumów. Z punktu widzenia ujęcia urbanistycznego całości miasta gmachy kościelne odgrywają znakomicie swą rolę głównych […]

Przepisy i prawa w zakładaniu i budowie miast

W miare rozwoju administracji miejskiej i państwowej, przyjęte już tradycje, przepisy i prawa odgrywają coraz wybitniejszą rolę w zakładaniu i budowie miast i osiedli i tworzą nieraz pewien całokształt, decydujący ostatecznie o konstrukcji i formie miasta. Przykłady wpływów tego czynnika urbanistycznego znajdujemy w różnych okresach historii miasta. W średniowieczu duży wpływ na budowe miast w […]

Komunikacja

Komunikacja ogranicza sie głównie do ruchu wewnętrznego i do ruchu z okolicznych pól uprawnych. Ruch między sąsiednimi osiedlami jest minimalny. Drogi jeszcze prawie nie istnieją i zresztą nie są potrzebne w tych czasach, gdy wiejskie osiedle rolnicze stanowi jednostkę gospodarczą prawie samowystarczalną. Czynnik topograficzny i inne warunki przyrodzone odgrywają znaczną role przy założeniu osiedla. Typowa […]

DevURL
Partnerzy serwisu: