Rozwój i rozrost miasta średniowiecznego

Postępujący rozwój i rozrost miasta średniowiecznego, potrzeby techniczne i administracyjne, handlowe itp. powodują ustalanie się pewnych obyczajów, tradycyj i ustaw. Powoli — często przy współdziałaniu czynników państwowych — wytwarzają sie z tego skodyfikowane normy, będące ich skrystalizowaną formą prawną. Powstaje w ten sposób nowy czynnik urbanistyczny prawny i obyczajowy regulujący w wielu wypadkach sprawy budowlane, administracyjne, zdrowotne 1 wiele innych zagadnień w coraz bardziej skomplikowanym życiu organizmu miejskiego. Prawo to powstaje wyłącznie na tle rodzimym w danym mieście, lub też zostaje przeniesione bardzo często przez czynniki państwowe w części lub nawet w całości z ośrodków i krajów bardziej dojrzałych w kulturze miejskiej. Tak np. w rozwoju miast w Polsce duża role odegrało prawo zwane «magdeburskim» lub «chełmińskim», przeniesione z Zachodu przez czynniki państwowe do organizmów miejskich z dawna istniejących, lub też nowo zakładanych, i rozpowszechnione w licznych miastach polskich za Kazimierza Wielkiego. W mieście Średniowiecznym widzimy wiec te pięć czynników oddziaływujących twórczo, a mniej więcej jednocześnie, na jego rozwój: 1) warunki przyrodzone, 2) warunki gospodarcze i społeczne, 3) czynnik warowności, 4) czynnik komunikacji, 5) czynnik prawny. Ponad nimi i równocześnie z nimi działa szósty czynnik — kompozycji urbanistycznej i architektonicznej. Wspomniane czynniki działają w miastach, które poddajemy analizie bądź wszystkie jednocześnie, bądź w pewnych grupach. Działanie ich w po szczególnych miastach i w różnych czasach jest niejednolite. Różne układy tych sił, działających na tak złożony organizm, jakim jest miasto, powodują jego różnolite kształtowanie się w konstrukcji i w formie. Dla zbadania rysów zasadniczych miasta i dla przeprowadzenia analizy wyjaśniającej kierunek i stopień działania tych czynników, przedstawmy sobie dwa skrajne typy miasta: pierwszy — to miasto, powstające pod wpływem wszystkich lub też niektórych z wymienionych pięciu czynników, bez żadnego wpływu szóstego czynnika koordynującego lub z jego wpływem fragmentarycznym; drugi — to miasto, które od pierwszej chwili swego powstania znajduje się pod wpływem koordynującego czynnika kompozycji urbanistycznej, który harmonizuje wszelkie wpływy pięciu pierwszych czynników, działających od razu lub kolejno W czasie i przestrzeni w rozwoju organizmu urbanistycznego. [przypisy: aflibercept, taśmy transportujące, utylizacja eternitu ] Dwóch tych typów skrajnych w formie czystej nie odnajdziemy w rzeczywistości w istniejących dziś jeszcze miastach Sredniowiecza. W . rzadkich tylko wypadkach występują one, nie przeplatając się i nie oddziaływując wzajemnie, w liniach czystych i wyrazistych. Znajdziemy jednak całe szeregi miast, w których skonstatujemy pewien stopień współdziałania wszystkich sześciu czynników. Natomiast wykryjemy z łatwością przykład absolutnie ujemny w postaci miasta nowoczesnego, powstającego na przełomie wieków XIX i XX; świadczy ono w sposób jaskrawy o zupełnej rozbieżności w działaniu różnych czynników, nie spojonych w najmniejszym nawet stopniu czynnikiem kompozycji urbanistycznej. Dla pierwszego typu charakterystycznym jest powolny rozwój organizmu miejskiego, będący owocem pracy szeregu pokoleń, gdy czynnik kompozycji działa powoli, nieraz nieśmiało i fragmentarycznie. Drugi typ piętnuje jednorazowy rzut energii twórczej i organizacyjnej, Ożywiony jedną wielką myślą. Myśl ta może się zresztą narodzić z różnych pobudek i na różnych podłożach cywilizacyjnych i kulturalnych.

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: aflibercept taśmy transportujące utylizacja eternitu

Bazylika – co to jest ?
Bazylika - jest to honorowy tytuł, ktory nadawany jest badz przez papieża lub tez na drodze prawa zwyczajowego. Tytul ten otrzymują kościoły ktore wsrod innych tego typu obiektow wyróżniają się ponadstandartowa wartością zabytkową lub tez liturgiczną,badz pielgrzymkową oraz duszpasterską.
Przeczytaj też:
Płaszczyzna zagadnień komunikacji w dzielnicy handlowej.

Tak ruch pieszy, jak i kołowy osobowy i ciężarowy, wzmaga się wielokrotnie z chwilą ukształtowania się ulicy sklepowej. Ruch pieszy pracowników, dostawców i kupujących i bardzo znaczny ruch kołowy domagają się urządzenia szerokich chodników i jezdni. Zatrzymywanie się publiczności przed oknami wystawowymi, postój samochodów osobowych dostawców i kupujących, podobnie jak i postój samochodów ciężarowych, zaopatrujących […]

Apartamentowce

Apartamentowce w alternatywie galerii zewnętrznych balkonowych posiadają szereg zalet bardzo ważnych i zbliżają sie pod wieloma względami do typu domu jednorodzinnego szeregowego. Jego stronę ujemną stanowi trudność utrzymania w porządku schodów i otwartych galerii w naszych warunkach klimatycznych. Typ o paru lub więcej kondygnacjach, z zespołami 2—4 mieszkań w każdej kondygnacji klatek schodowych pod względem […]

Plan miasta

Wpływ czynnika kompozycji urbanistycznej tworzy z tysiąca zagadnień, tkwiących w budowie każdego organizmu miejskiego, zespół organiczny i konstrukcyjny. Nadaje mu racjonalną formę przez to tak głębokie i nieprzemijające wartości, że plan raz wytrzymuje liczne i ciężkie próby życia, trwające nieraz wieki jednocześnie wychodzi niemal nienaruszony z nacisku różnych wymagań, wypływających z działania pięciu zasadniczych czynników […]

DevURL
Partnerzy serwisu: