Torre di Pio

Pod naciskiem rozwoju gospodarczego i czynnika komunikacji, który wytworzył zawiła sieć ulic i arterii, miasto otoczone murami coraz ściślej zabudowuje nieprawidłowe bloki i wynikające z nich parcele. Nie przeszkadza to bynajmniej do powstawania fragmentów urbanistycznych i architektonicznych o bardzo wysokiej wartości artystycznej. Przyczynia się do tego wyjątkowa energia życiowa i twórcza ludności, która dźwiga swój gród po niezliczonych klęskach, pożarach i okresach ucisku wrogów, czasowo Wilno okupujących. Przeciwstawia sie ona z cała energia ich zakusom zniszczenia architektonicznego oblicza miasta, jako symbolu jego polskości i głębokiej kultury duchowej. Nieprawidłowość i przypadkowość założenia urbanistycznego, wielostronność wpływów gospodarczych i społecznych, różnolitość mieszkańców od ubogiego rzemieślnika średniowiecznego poczynając, a na Radziwiłłach i Jagiellonach kończąc, tworzą ogromna skalę rozpiętości w sposobie parcelacji i zabudowy. Dobry w swej prymitywności zasadniczy układ linii komunikacyjnych zawodzi przy dalszym rozroście miasta i traci swe zalety jednocześnie z wadliwą i zawiłą a coraz ściślejsza zabudowa nieprawidłowych bloków budowlanych. Najwyższy punkt Torre di Pio II na północo-wschodzie wznosi się na 505 metrów. Między tymi dwiema wysokościami układa się teren miejski spadając łagodnymi tarasami i dając możność rozrostu miasta w kierunku z południowego wschodu ku północnemu zachodowi. Budowniczy gotycki, czujący i rozumiejący dobrze konstrukcje miasta, rozciąga je w tym kierunku aż do długości 1300 m idąc za biegiem warstwic, lub przecinając je pod bardzo ostrym kątem. Dzięki temu, osiąga on ulice poziome lub też ulice o względnie niewielkich spadkach, odpowiednich dla Ówczesnego ruchu ulicznego — przeważnie pieszego. Prostopadle do tego kierunku zasadniczego, tj. prostopadle do warstwic, miasto rozrasta się bardzo umiarkowanie, dochodząc zaledwie do 250 m szerokości. Zgodnie z tymi warunkami terenowymi krystalizuje się podstawowa oś planu miasta, tj. Corso Umberto — Via Principe di Napoli. Jest nią główna arteria komunikacyjna, łącząca najważniejsze i przeciwległe bramy miasta: Porta Nuova i Porta Cappucini na południu — a Porta S. Pietro, S. Francesco i S. Giacomo na północy. W swej części północnej przebiega ona przez plac, położony przed frontem bazyliki św. Franciszka, a rozpadający się na dwie części: plac górny i plac dolny. W połowie długości tej głównej linii komunikacyjnej tworzy się charakterystyczne jej rozszerzenie i rozwidlenie- rynek, noszący dziś nazwę Piazza Vittorio Emanuele. Rzymskie forum, zbudowane w tym miejscu w starożytności, pozostawiło pomnik w postaci portyku Świątyni Minerwy. Obok amfiteatru, wznoszącego się na wschodnim krańcu miasta, jest to jedyny większy fragment architektury klasycznej w całości Średniowiecznego organizmu miejskiego. Przy placu środkowym grupują się ważniejsze gmachy o charakterze publicznym. W pewnym oddaleniu od ruchu targowego, odbywającego się na rynku, powstają kościoły z katedrą na czele: S. Chiara, S. Pietro, Chiesa Nuova i inne. [przypisy: mateusz matti jakubiec wikipedia, genodiet, maść benzacne ]

Tags: , ,

No Responses to “Torre di Pio”

  1. Lidia Says:

    [..] Odniesienie w tekscie do terapia sokami[…]

  2. Crazy Eights Says:

    boję, że jak taki włókniak jednak może być niebezpieczny

  3. Grave Digger Says:

    Article marked with the noticed of: zabiegi ortodontyczne[…]

  4. Alexander Says:

    Lekarze rodzinni mylą się nie czasem a zazwyczaj

Powiązane tematy z artykułem: genodiet maść benzacne mateusz matti jakubiec wikipedia

Bazylika – co to jest ?
Bazylika - jest to honorowy tytuł, ktory nadawany jest badz przez papieża lub tez na drodze prawa zwyczajowego. Tytul ten otrzymują kościoły ktore wsrod innych tego typu obiektow wyróżniają się ponadstandartowa wartością zabytkową lub tez liturgiczną,badz pielgrzymkową oraz duszpasterską.
Polecamy również:
Przeczytaj też:
Płaszczyzna zagadnień komunikacji w dzielnicy handlowej.

Tak ruch pieszy, jak i kołowy osobowy i ciężarowy, wzmaga się wielokrotnie z chwilą ukształtowania się ulicy sklepowej. Ruch pieszy pracowników, dostawców i kupujących i bardzo znaczny ruch kołowy domagają się urządzenia szerokich chodników i jezdni. Zatrzymywanie się publiczności przed oknami wystawowymi, postój samochodów osobowych dostawców i kupujących, podobnie jak i postój samochodów ciężarowych, zaopatrujących […]

Rozwój urbanistyczny

Wszystko to, co stanowiło dorobek kultury średniowiecznej, przetrwało w znacznym stopniu w budowie miasta renesansowego i zapłodniło twórców nowego okresu w rozwoju urbanistycznym. Powolne, na wpół podświadome krystalizowanie się gotyckiej myśli i formy konstrukcyjnej w budowie miasta, dalekie jeszcze bardzo od ostatnich konsekwencji twórczości architektonicznej, przechodzi w czasach Renesansu w okres bardzo żywego rozwoju. Zatraca […]

Terminale wideo i ryzyko poronień samoistnych

KONCERN na temat potencjalnych efektów reprodukcyjnych stosowania terminali do wyświetlania wideo (VDT) został po raz pierwszy podniesiony w 1980 r., Kiedy odnotowano niekorzystne wyniki ciąży wśród kilku grup kobiet stosujących VDT.1 2 3 4 5 Większość późniejszych epidemiologicznych analiz stosowania VDT i wynik ciąży był niejednoznaczny lub nie stwierdzono żadnego działania.6 7 8 9 10 […]

DevURL
Partnerzy serwisu: