Rozrost różnorodnych funkcji śródmiejskiej ulicy handlowej

Wszechstronny rozrost różnorodnych funkcji śródmiejskiej ulicy handlowej i przylegających do niej budynków winien zwrócić szczególniejszą uwagę nowoczesnego urbanisty na procesy gospodarcze i techniczne, zachodzące w głębi domu, jego oficyn, na całej powierzchni działki i bloku urbanistycznego. Chęć wyzyskania do ostatka korzyści gospodarczych prowadzi tu zwykle do zupełnego nie liczenia się z podstawowymi postulatami architektury i higieny. Wyzyskanie i zabudowanie możliwie całej powierzchni działki w 100% prowadzi do ujemnych następstw technicznych i zdrowotnych. Brak światła i powietrza, stłoczenie biur, sklepów, warsztatów, mieszkań i lokalów rozrywkowych, tworzy dziś charakterystyczny obraz dzielnicy śródmiejskiej wielkiego miasta. Bezplanowe spiętrzenie budynków do wysokości kilkudziesięciu pięter, jak to obserwujemy w Ameryce, doprowadza te ujemne objawy do najwyższej potęgi i grozi nieobliczalnymi skutkami dla całego organizmu miejskiego . Najzupełniej odmiennie i bez porównania prościej przedstawia się zagadnienie siedzib handlu detalicznego w nowo projektowanej dzielnicy mieszkaniowej. Tworzymy tu ośrodki handlu dla codziennego zaopatrzenia w artykuły pierwszej potrzeby. Aprowizacja żywnościowa i odzieżowa okolicznych mieszkańców stanowi główne zadanie projektowanych sklepów. Omówione w rozdziale poprzednim «zespoły bloków» i uspołecznione jednostki sąsiedzkie, złączone wspólnymi sprawami gospodarczymi i szkolnymi, mogą stworzyć właściwą podstawę dla racjonalnego rozłożenia źródeł zakupów. Niezbyt wielka odległość, nie przekraczająca kilkuset metrów od miejsca zamieszkania do sklepu, wskaże właściwe sytuowanie sklepów. Zgrupowanie poszczególnych sklepów w jeden zespół ułatwi celowe rozwiązanie architektoniczne i przyczyni się do szybszego dokonywania nieodzownych codziennych zakupów. Przewidzenie miejsc postoju samochodów dla dostawców hurtowych, jak.również dl a kupujących przybywających z dalszych odległości, będzie koniecznym warunkiem rozplanowania. Z tych samych względów wskazane jest sytuowanie grupy sklepów w bezpośredniej bliskości głównych linii komunikacyjnych i przystanków. Wysoce niewłaściwą formą gospodarczą i budowlaną jest rozstrzelenie handlu na dużą liczbę małych sklepików, osiadających przypadkowo w różnych punktach dzielnicy mieszkaniowej, w licznych przyziemiach domów nie przygotowanych do racjonalnego rozmieszczenia lokalów handlowych, składów i podręcznych warsztatów. Obserwujemy to niestety w wielu nowych nawet dzielnicach mieszkaniowych, ze szkodą dla mieszkań i mieszkańców, dla sklepów i kupców. [więcej w: przykłady chorób genetycznych, metronidazol dla gołębi, medycyna na ukrainie cena ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: medycyna na ukrainie cena metronidazol dla gołębi przykłady chorób genetycznych

Bazylika – co to jest ?
Bazylika - jest to honorowy tytuł, ktory nadawany jest badz przez papieża lub tez na drodze prawa zwyczajowego. Tytul ten otrzymują kościoły ktore wsrod innych tego typu obiektow wyróżniają się ponadstandartowa wartością zabytkową lub tez liturgiczną,badz pielgrzymkową oraz duszpasterską.
Przeczytaj też:
Typy domów, działek i bloków

Po ustaleniu gęstości zaludnienia, intensywności zabudowy i jej zasadniczego typu wysokościowego przechodzimy do bardziej szczegółowego i ostatecznego określenia typu lub typów domu, działki i bloku. Zadania społeczne urbanisty nowoczesnego nadają tej pracy ustalony kierunek; chodzi o tworzenie mieszkań niewielkich, dających jednak możliwe maksimum komfortu. Organizacja gospodarcza, przemysł budowlany i studia architektoniczne w dobie dzisiejszej dążą […]

Czynnik warowności

Jednym z celów skupiania się lub organizowania życia społecznego była obrona przed atakami grożącymi z zewnątrz. Od najdawniejszych czasów, czy na wysokim poziomie kultury, czy wśród prymitywnych plemion, w zaczątkach organizacji społecznej, spostrzegamy znaczenie ochrony życia i mienia. Dążność ta wyraża się w różnych bardzo urządzeniach o zmiennej organizacji, konstrukcji i formie. Jedną z pierwszych […]

Płaszczyzna zagadnień komunikacji w dzielnicy handlowej.

Tak ruch pieszy, jak i kołowy osobowy i ciężarowy, wzmaga się wielokrotnie z chwilą ukształtowania się ulicy sklepowej. Ruch pieszy pracowników, dostawców i kupujących i bardzo znaczny ruch kołowy domagają się urządzenia szerokich chodników i jezdni. Zatrzymywanie się publiczności przed oknami wystawowymi, postój samochodów osobowych dostawców i kupujących, podobnie jak i postój samochodów ciężarowych, zaopatrujących […]

DevURL
Partnerzy serwisu: