Znaczenie urbanistyczne pomników

W średniowiecznej Bolonii na organicznie rozwiniętym szkielecie dawnego rzymskiego castrum wytworzyła się grupa gmachów publicznych i placów przy przecięciu dwóch podstawowych arterii planu krzyżowego. Miasto bogato rozwinięte zajmuje już w Średniowieczu olbrzymi teren, opasany pierścieniem murów warownych 0 9 kilometrach długości. Silne oddziaływanie czynnika gospodarczego i wysoki poziom kultury, uwieczniony słynnym uniwersytetem, tworzą warunki, w których już w w. XIII dojrzewa konstrukcja i forma miasta. W grupie placów P. del Nettuno i P. Vittorio Emanuele dominuje gmach władz miejskich, Palazzo del Podesta, rozpoczęty w r. 1290 i olbrzymia bazylika św. Petroniusza, założona w r. 1390. Pomimo kilkusetletniego okresu zabudowy Ścian placów, osiągnięto tu wysoki poziom całości w koordynacji i harmonii poszczególnych brył architektonicznych i fasad. Wszechstronny rozwój artystyczny, powszechnych zapał do spraw sztuki i zrozumienie zagadnień architektonicznych i przestrzennych nadają pietno swoiste poczynaniom urbanistycznym tej epoki. Jednym ze znamiennych objawów zrozumienia wnętrza urbanistycznego jest ścisły związek, jak następuje między planem placu, jego obudowaniem i jego najbardziej monumentalną ozdobą, jaką jest rzeźba pomnikowa. Objaw ten poprzedza powstanie niejednego wielkiego założenia urbanistycznego. Dziedzicząc z czasów antycznych i gotyckich wiele udatnych dziel architektonicznych, twórcy miasta czasów Odrodzenia przetwarzają je za pomocą niewielkich przekształceń w całości kompozycyjne łącząc bryłę z przestrzenią wnętrza i rozwijając je w dalszym ciągu ustawieniem monumentalnej rzeźby. Staje się ona nie tylko ważnym punktem kompozycyjnym w wybitniejszych fragmentach urbanistycznych, ale z czasem będzie nawet punktem centralnym, koło którego i dla którego grupują się gmachy i tworzą wnętrza placów. Stanie sie to w czasach Baroku we Włoszech i szczególniej we Francji począwszy od okresu panowania Ludwika XIV i będzie wynikiem swoistego układu stosunków gospodarczych i politycznych. Wyniknie z nich w wielu państwach miastach chęć gloryfikacji rzeczywistych lub choćby rzekomych zasług osób panujących lub innych wybitnych jednostek w społeczeństwie. Późniejszy rozwój miasta, szczególnie w w. XIX i początku XX, doprowadzi w tej dziedzinie do najgorszych błędów dziwactw, będących zaprzeczeniem wszelkiej konstruktywnej myśli urbanistycznej i jakiejkolwiek poprawnej formy planów. Na charakterystycznym dla średniowiecza placu pocmentarnym przy kościele staje pomnik, jako bryła plastyczna skomponowana i ustawiona zupełnie samodzielnie. Na mocno wzniesionym ku górze postumencie wyrasta posąg konny, wykonany w brązie; postać jeźdźca dwukrotnie większa od naturalnej. Pomnik staje w pobliżu głównego wejścia do olbrzymiej bazyliki św. Antoniego. Wolna przestrzeń otacza świątynię z dwóch stron: przed fasadą główną i wzdłuż bocznej nawy. Wszechstronnie odczuta kompozycja Donatella prowadzi do wzniesienia bryły w ten sposób, że dzieli ona wspomnianą przestrzeń na dwa fragmenty — plac boczny i plac środkowy. Plac środkowy rozwija się przed głównym frontem, mając z jednego boku niskie zabudowania, z drugiego — pomnik, na tle dalszych zabudowań widoczny. Plac boczny, zapoczątkowany przez bryłę pomnika z jednej strony opiera sie o potężną nawę boczną bazyliki, z drugiej — jest obramowany szeregiem bocznych kamienic z pod— cieniami. Cześć środkowa posiada dwa dojścia: jedno przez Via Capelli i drugie przez uliczkę równoległą do niej. [podobne: hurtownia tapicerska kielce, badanie witaminy d3 cena, niskie ciśnienie rozkurczowe ]

Tags: , ,

Comments are closed.

Powiązane tematy z artykułem: badanie witaminy d3 cena hurtownia tapicerska kielce niskie ciśnienie rozkurczowe

Bazylika – co to jest ?
Bazylika - jest to honorowy tytuł, ktory nadawany jest badz przez papieża lub tez na drodze prawa zwyczajowego. Tytul ten otrzymują kościoły ktore wsrod innych tego typu obiektow wyróżniają się ponadstandartowa wartością zabytkową lub tez liturgiczną,badz pielgrzymkową oraz duszpasterską.
Polecamy również:
Przeczytaj też:
Zamek gotycki

Większość domów lączy się z ulica tylko drzwiami wejściowymi. Wygoda, komfort, dobrze przemyślany układ wnętrz, najcenniejsze materiały, największy wysiłek architektoniczny i dekoracyjny, ześrodkowują się wewnątrz domu. Wewnętrzny dziedzińczyk — późniejsze rzymskie «atrium», stanowi ośrodek kompozycyjny domu. Jest ogniskiem zbierającym w sobie promienie wielkiej kultury antycznej z jej wysoce rozwiniętym życiem domowym. Poszczególne wnętrza rozkładają się […]

Gród średniowieczny

W życiu kulturalnym bogato rozkwitającym w miastach, panują panowie rodów mieszczańskich; nauka i sztuka często niemal wyłącznych znajduje w nich uczniów, wyznawców i protektorów. Rozwój ekonomiczny i państw całych kierowany jest ich ręką. Baryczkowie w Warszawie, wybitni kupcy w Gdańsku nieraz służą kredytem królom; w Augsburgu potężny Fugger przyjmuje w swych świetlicach cesarza Karola V, […]

Milet

Artyści, rozporządzając najświetniejszymi materiałami i technikami, posługując się nieraz nieograniczonymi niemal zasobami finansowymi, otoczą wielkim splendorem siedziby dostojników Kościoła, królów, książąt i możnych rodów kupieckich. Lecz i w tych dziełach owej świetnej epoki sztuki . europejskiej przemówi dawna zasada. Okazała i bogata fasada będzie prowadziła do wewnętrznych komnat, dziedzińców i ogrodów, stokrotnie jeszcze okazalszych i […]

DevURL
Partnerzy serwisu: